Bezlepkový CHLÉB pro začátečníky

Aktualizováno: 2. 11.

Nechala jsem se inspirovat na webu maskrtnica.cz, kde jsem našla recept na lepkový chléb, původně publikovaný v New York Times. Na YouTube můžete najít také video pekaře z Manhattanu. Tvrdí, že tento chléb zvládne i malé dítě, myslím, že je to tak.


Potřebujeme jen pár surovin, nic nevážíme a těsto necháme kynout přes noc. Nebyla jsem si jistá tímto receptem, protože dáváme jen 1/4 lžičky sušeného droždí, ale jelikož jsem ho pekla už asi 4 krát, pokaždé z jiné mouky, potvrzuji, že funguje naprosto bezpečně. Recept jsem si samozřejmě upravila na bezlepkovou verzi.


V původním receptu se chléb peče v litinové formě. Upekla jsem chléb jak ve formě, tak normálně na plechu a rozdíl jsem nepozorovala. Také jsem chleba jednou přeložila a u dalších chlebů jsem tento krok vynechala a výsledek byl opět stejný. Takže už nepřekládám:-).


  • Velmi snadné, příprava 10 minut, kynutí přes noc asi 12 hodin a pak ještě asi 2 - 3 hodiny v ošatce

  • Bez lepku, laktózy, vajec a bez masa


Recept na Bezlepkový CHLÉB pro začátečníky od celiakarna.cz


SUROVINY:

  • 3 hrnky čerstvě namleté bezlepkové mouky např. rýže, pohanka, čočka, cizrna apod. Na tento chleba jsem použila červenou, černou a natural rýži, plus pohanku. Pokud nemáte mlýnek použijte bezlepkovou mouku, dle Vašeho uvážení. Osobně chemické bezlepkové směsky nepoužívám, nicméně předpokládám, že budou fungovat stejně dobře.

  • Pokud chcete použít semínka, nahraďte jeden hrnek nebo jeho část semínky (len - zlatý a klasický, dýně, slunečnice, chia...), můžete len a chia semínka rozemlít.

  • 1/4 lžičky sušeného droždí

  • 1 lžička soli (Himalájská)

  • 1 lžička xanthanu

  • 1,5 hrnku vlažné vody (na jeden hrnek mouky, popř. mouky se semínky počítáme 1/2 hrnku vody), používám vodu filtrovanou



Recept na Bezlepkový CHLÉB pro začátečníky od celiakarna.cz


POSTUP:

  • Pokud máme mlýnek, umeleme si mouku. Pokud nikoliv, odměříme si 3 hrnky mouky, popř. jeden nebo část hrnku nahradíme semínky.

  • Přidáme sůl, xanthan a droždí a dobře s moukou promícháme.

  • Nakonec přidáme vodu a promícháme, až nám vznikne těsto. Není potřeba dávat do robotu, ani dlouho zpracovávat. Prostě spojíme suché suroviny s vodou a je to.

  • Dáme do mísy a necháme přes noc kynout. Mísu jsem přikryla potravinářskou folií.

  • Ráno těsto z mísy dáme do ošatky, kdo chce překládat, přeloží a necháme dále kynout asi 2 - 3 hodiny.

  • Jakmile je těsto vykynuté, pečeme cca. 1 hodinu v troubě, předehřáté na 220 °C. Kdo má litinovou formu předehřeje si litinovou formu i s poklopem a poté peče zavřené asi 30 minut a dalších 30 minut otevřené.



Recept na Bezlepkový CHLÉB pro začátečníky od celiakarna.cz


Jakmile máme upečeno, necháme na mřížce vychladnout. Nám chleba vydržel 3 dny a byl stále ve velmi dobré kondici. Pokud byste chleba nesnědli, můžete část zamrazit a poté rozehřát v toustru.


Přeji Vám úspěšné pečení! A mimochodem jedná se o chléb, na kterém jsem servírovala pomazánku Obazda.


Moji novou anglickou bezlepkovou kuchařku EAT LIVE FEEL WELL si můžete prolistovat zde 👇



A koupit si ji můžete na Amazonu zde v tištěné nebo elektronické podobě.



📽 Zde se můžete podívat také na moje video, kde je popsáno, jak podobný (semínkový) chléb upéct a to krok za krokem.


945 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše